سهند پارس خودرو در خط فراوری دیده شد ، تصاویر اختصاصی و آنالیز فنی
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، سهند پارس خودرو بالاخره به خط فراوری این خودروساز ایرانی رسید. سهند که جایگاهی بین ساینا S و شاهین دارد یکی از جدی ترین رقبای رانا پلاس ایران خودرو بشمار می روند. پیش بینی می گردد فروش سدان تازه پارس خودرو با موتور تازه M15GSI تا کمتر از سه ماه آینده شروع گردد.
بیت ران - محمد فتح اللهی: سهند پارس خودرو در حقیقت راهی را ادامه می دهد که تیبا و ساینا هم با آن هم مسیر هستند. این خودرو از همان پلت فرم X200 سایپا بهره مند است. تیبا، ساینا، کوئیک، سهند و در آینده اطلس به عنوان اعضای خانواده خودروهای مالی سایپا، از همین بن سازه استفاده می نمایند.
سهند پارس خودرو از نظر ابعاد بدنه با ساینا تفاوتی ندارد. فاصله بین دو محور هر دو خودرو 2414 میلیمتر است. اما این احتمال وجود دارد که سهند به علت Overhangs طویل تر جلو و عقب، طول بیشتری در مقایسه با ساینا داشته باشد.
این احتمال وجود دارد که با آغاز عرضه سهند، ساینا با خط فراوری سایپا خداحافظی کند. اما این مورد هنوز بصورت رسمی تأیید یا تکذیب نشده است.
معینات فنی سهند پارس خودرو
سهند نخستین خودرویی است که از موتور M15GSI استفاده می نماید. این موتور که با نام M15 پلاس هم شناخته می گردد، 1497 سی سی حجم دارد.
یکی از مهمترین تفاوت های این موتور با سایر موتورهای سری M سایپا، استفاده از دریچه گاز برقی و سامانه زمانبندی متغییر سوپاپ ها (VVT) است. البته دریچه گاز برقی پیش تر در خودروهایی مانند ساینا و کوئیک هم وجود داشت.
این احتمال وجود دارد که سامانه VVT در موتور سهند پارس خودرو باعث گردد صدای موتور در مقایسه با ساینا و کوئیک کمتر باشد. همانطور که در تصاویر خط فراوری نیز معین است، پارس خودرو از نمد درب موتور برای صداگیری بیشتر موتور در این خودرو استفاده می نماید.
قوای محرکه سهند پارس خودرو قادر است 90 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به 138 نیوتن متر می رسد که در دور 4 هزار در دسترس قرار گرفته است.
این موتور چهار سیلندر 8 سوپاپه مگاموتور از بالانسر تازهی استفاده می نماید که نمونه بومی و به روز بالانسر موتور M15 است. گفتنی است که خودرو اطلس هم در آینده از این موتور بهره مند خواهد شد.
آنطور که در تصاویر خط فراوری سهند پیداست، این خودرو با گیربکس 5 سرعته دستی در حال فراوری است و فعلاً خبری از جعبه دنده CVT شش سرعته (تعویض مصنوعی) در سهند خبری نیست.
اما سال قبل سایپا گفت پس از آغاز فراوری سهند در پارس خودرو، این خودرو با گیربکس اتوماتیک (CVT) نیز قابل خرید خواهد بود.
امکانات خودرو سهند پارس خودرو
یکی از مهمترین امکانات سهند پارس خودرو، سامانه BSD یا تشخیص نقاط کور است. این سیستم در ایران بومی سازی شد و احتمالاً تمامی محصولات تازه سایپا از آن بهره مند خواهد شد.
سنسور باران، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، سانروف برقی، آیینه های جانبی برقی با گرمکن، صندلی برقی راننده گرمکن دار (سفارشی)، تریم داخلی دو رنگ (سفارشی)، کروز کنترل و محدودنماینده سرعت، فرمان D کات هیدرولیکی، سنسور کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، دیلایت و اتولایت، سنسور پارک عقب و تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک از جمله امکانات رفاهی این سدان مالی بشمار می روند.
نکته مهم در تصاویر منتشر شده از خط فراوری پارس خودرو این است که سهند احتمالاً بدون رینگ اسپرت به دست مشتریان می رسد. سال قبل در زمان رونمایی از این سدان مالی، سایپا آن را با رینگ های اسپرت به نمایش گذاشت.
حال شاهد آن هستیم که سهند با قالپاق هایی که متعلق به کوئیک و ساینا است در خط فراوری حضور دارد. البته این احتمال وجود دارد که پارس خودرو فعلاً فراوری نسخه لوآپشن این خودرو را در دستور کار داشته باشد.
تفاوت های سهند پارس خودرو با ساینا
همانطور که در تصاویر نیز پیداست، سهند در نمای جانبی هیچ تفاوتی با ساینا ندارد. تغییر چهره این خودرو صرفاٌ در نمای جلو و عقب صورت گرفت.
همانطور که اطلس قرار است به مرور زمان جانشین کوئیک گردد، سهند هم رفته رفته جای ساینا در خطوط فراوری را پر خواهد نمود. پس به این سدان مالی باید به چشم یک خودرو فیس لیفت نگاه کرد و با محصولی کاملاً تازه رو به رو نیستیم.
خودروساز ایرانی در فراوری سهند کوشش دارد موتوری ارتقاء یافته، طراحی ظاهری و داخلی تازه و آپشن های کامل تری نسبت به ساینا به خریدار ارائه کند.
این خودرو براساس تصاویری که یکی از مخاطبان دراختیار بیت ران قرار داد، اکنون در خط فراوری پارس خودرو قرار گرفته است. پیش بینی می گردد عرضه این خودرو به بازار به نیمه دوم 1402 موکول گردد.
پارس خودرو هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده است. اما احتمالاً تا کمتر از دو تا سه ماه آینده شاهد اعلام شرایط فروش این خودرو یا حضور آن در سامانه یکپارچه خواهیم بود.
سهند پارس خودرو یا رانا پلاس ایران خودرو؟
رانا پلاس ایران خودرو با موتور 1587 سی سی 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو فراوری می نماید. گشتاور خروجی موتور TU5 این خودرو هم 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است.
به بیانی ساده تر، سهند پارس خودرو 15 اسب بخار از رانا پلاس ایران خودرو ضعیف تر است. در بحث گشتاور خروجی هم موتور سهند 4 نیوتن متر گشتاور پایین تری در اختیار راننده قرار می دهد.
موتور هر دو خودرو چهار سیلندر تنفس طبیعی است. اما موتور TU5 در رانا پلاس 16 سوپاپه است و در مقایسه با موتور M15GSI به روزتر به نظر می رسد.
رانا پلاس در ازای پیمایش هر صد کیلومتر 7/3 لیتر سوخت مصرف می نماید. این در حالی است که مصرف سوخت موتور سهند بطور غیر رسمی 7 لیتر اعلام شد.
طول، عرض و ارتفاع رانا پلاس به ترتیب برابر است با 4292×1684×1453 میلیمتر. فاصله بین دو محور این سدان ایران خودرو نیز 2445 میلیمتر است.
یعنی سهند 187 میلیمتر کوتاهتر و 43 میلیمتر باریکتر از رانا پلاس است. اما ارتفاع این خودرو 31 میلیمتر از رقیب ایران خودرویی خود بیشتر است.
در بحث فاصله بین دو محور نیز رانا پلاس ایران خودرو 35 میلیمتر فضای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می دهد. علاوه بر این موارد، خریدار رانا پلاس 30 لیتر حجم بیشتری در محفظه بار نسبت به سهند پارس خودرو مشاهده می نماید که به معنای بارگیری بیشتر این خودرو است.
به طور کلی، رانا پلاس ایران خودرو چه در بحث قوای محرکه و چه در زمینه فضای داخلی رجحان خوبی نسبت به سهند پارس خودرو دارد. اما معین نماینده برنده واقعی این رقابت قیمت نهایی سهند است.
قیمت رانا پلاس ایران خودرو در مقایسه با سهند پارس خودرو
رانا پلاس ایران خودرو اکنون 321 میلیون تومان در درب کارخانه قیمت می خورد. بهای نهایی نمونه پانورامیک این خودرو هم 342/531/000 تومان (در کارخانه) است.
سال قبل در زمان رونمایی از سهند اعلام شد که این سدان مالی در محدوده قیمتی 200 تا 250 میلیون تومان (قیمت درب کارخانه) به بازار می آید. البته از آن موقع تا به امروز بارها شاهد افزایش قیمت کارخانه بسیاری از خودروها بودیم.
تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار / قیمت گمرکی تویوتا Aygo X
مالیات بر درآمد سرمایه خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه چقدر است؟
بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز / آنالیز کراس اوور تازه دیار خودرو
شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا
کوییک GX چگونه است؟ / معینات فنی + شرایط فروش کوییک GX
تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان
منبع: بیت ران