سال 1403 همه کتاب های درسی با کاغذ ایرانی چاپ می گردد
به گزارش وبلاگ آقای رضایی ، علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری یکشنبه (19شهریورماه) با اصحباب رسانه به تشریح عملکرد و اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پرداخت.
لطیفی در این نشست اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از یافته های مجموعه های مختلف کشور یک احتیاجسنجی منسجم انجام دادیم. براساس این سنجش، 100 یافته پژوهشی به دست رسید که با تحلیل این یافته ها مجموعه ای از شایستگی ها احصاء شد و این نظام واره شایستگی، براساس همین دستاوردها تدوین شد.
رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی با بیان اینکه این نظام واره اکنون تدوین و در مرحله خاتمهی تامین اعتبار واقع شده است، گفت: این نظام واره بر پایه چهار شایستگی هویت، تفکر، تعقل و ارتباط مسئولانه پایدار است و در طراحی کتاب های تازه و موقعیت های یادگیری تازه، یکی از نقاط تمرکز آموزش و پرورش توجه بر تامین این شایستگی ها پایدار است.
وی با اشاره به تدوین بیانیه هویت در دوره های تحصیلی گفت: بر این اساس ماموریت اساسی را هر دوره تحصیلی تعیین کنیم و راهنمای برنامه درسی اصلاح خواهد شد؛ بعلاوه بازطراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار است، زیرا جدول عناوین دروس از دهه هشتاد تا به امروز تغییری نکرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این سازمان امیدوار است؛ بتواند برای دوره ابتدایی اول و دوم، پیش نویس کارشناسی را در 6ماهه دوم سال جاری به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.
لطیفی بیان کرد: درحال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفه ای و کاردانش داریم، آنالیز این مساله که متوسطه دوم نیز باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد. این موضوع در کارگروه مربوطه در سازمان در حال آنالیز است؛ راهنمای تفصیلی را نیز برای عناوین درسی فراوری خواهیم کرد.
رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی از برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی درباره بسته های تربیت و یادگیری، اطلاع داد و اظهار کرد: دوره آموزشی محدود برای توجیه همکاران دوره ابتدایی نسبت به تغییر تحول برنامه درسی با همکاری معاونت ابتدایی برگزار گردید. در این دوره معلمان با تجربه مقطع ابتدایی در دوره آموزشی چند روزه شرکت کردند.
وی درباره فراوری کتاب با کاغذ داخلی گفت: سال گذشته 67 درصد کتاب های درسی و 100 درصد جلد کتاب ها با مقوای فراوری داخل تامین شد. فرآیند چاپ کتاب ها از سال گذشته آغاز شده بود؛ به طوری که در مهرماه 1402حدود 67 درصد کتاب های درسی با کاغذ فراوری داخل و 100 درصد جلد کتاب ها با مقوای فراوری داخل چاپ شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سال جاری کل فرآیند تهیه کاغذ را به وسیله شرکت های داخلی تامین کردیم و سال آینده یعنی مهرماه 1403 همه کتاب های درسی را با کاغذ داخلی فراوری می کنیم.
لطیفی با بیان اینکه سال های 91 تا 97 کتاب هایی داشتیم که بدون اجرای آزمایشی و بعضا بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدرسه می شدند، بیان کرد: بر همین اساس بود که کتاب های تازه تالیف بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدارس می شد و همین مساله موجب می شد، معلمان هیچ فهمی از این کتاب ها نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه سال 90 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی تصویب شد و در آن موقع سازمان مکلف بود بخشی از آنچه در این اسناد برعهده او گذاشته بودند را انجام دهد، گفت: اجرای نظام آموزشی 6، سه،سه آموزش و پرورش را در یک فرآیند بسیار فوری و بدون زمان کافی قرار داد؛ به طوری که درگیر این مساله شد که برای پایه ششم ابتدایی بتواند معلم تامین کند. بر همین اساس؛ آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برنامه درسی مکلف شدند در بازه محدود زمانی بعضی کتاب های درسی را برای پایه ششم فراوری نمایند و این کار بدون اینکه طراحی کافی برای این فراوری داشته باشند؛ انجام شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با بیان اینکه این سازمان در آن سال و چند سال بعد از آن ناگهان درگیر فرایند فراوری کتاب درسی بدون پیش احتیاج مفهومی و برنامه درسی لازم شد، اظهار کرد: سازمان در بعضی زمینه ها در سال های 91 تا 98 عملا کاری نتوانست بکند به جز تعدیل و اصلاح کتاب های سال های قبل و ارائه آن ها به عنوان کتاب های تازه و این امر به سازمان تحمیل شد. سازمان عنوان این کار را همسو کردن کتاب های درسی با اسناد تحول گذاشت و این یعنی خود سازمان معتقد بود این کار صرفا همسو سازی است و کتاب ها مبتنی بر اسناد تحول نیست.
وی با بیان اینکه در همه جای جهان اینگونه است که کتاب درسی بعد از اینکه آزمایش را پشت سر می گذارند، وارد مدارس می شوند،
مهرماه 1403 همه کتاب های درسی را با کاغذ داخلی فراوری می کنیم.
گفت: در سال های 91 تا 97 کتاب های آموزشی بدون اجرای آزمایشی، سراسری اجرا شد اما با این حال در سال های 97 و 98 این فرآیند خاتمه یافت و سازمان در موقعیت تامل نهاده شد و ابتدای سال 1401 نقشه راهی را طراحی کردیم که برای تحول در محتوای آموزشی و برنامه درسی در سطح مدرسه چه باید کرد؟. در این راه 12 پرسش مهم وجود داشت که سازمان به آن ها پاسخ داد.لطیفی اظهار کرد: ارائه تصویری از برنامه درسی به مدرسه و معلم، تنوع بخشی به مواد و منابع آموزشی و ارائه نظام خدمات پشتیبانی علمی به مدرسه را سه ماموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی خواند.
وی اضافه کرد: برای تحقق این سه ماموریت، نقشه ماموریتی با هشت گام طراحی شد که از این هشت گام حداقل با پنج گام به طور جدی درگیر شدیم. گام نخست این فرآیند تدوین چارچوب انسجام بخشی به برنامه درسی است و گام دوم تدوین نظام واره شایستگی محتوای درسی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی درباره ایجاد تحول در کتاب های درسی گفت: اصلاح کل محتوای درسی 12 پایه، 12 سال طول نمی کشد. در حال حاضر نمی توان زمان دقیقی گفت که تا خاتمه آن سال اصلاح به طور کامل صورت گرفته باشد اما به طور کلی دو تا سه سال اول، معطوف به اصلاح محتوای درسی پایه های اول تا سوم ابتدایی است و پس از آن همزمان اصلاحات متوسطه اول و دوم انجام می شود و همزمان کار فراوری محتوا و بسته های تازه را آغاز می کنیم.
لطیفی با بیان اینکه برای سال آینده در حال تدارک هستیم که اگر مهر 1403 بخواهیم برای پایه اول ابتدایی بسته آموزشی تازه فراوری کنیم، باید چه گام هایی را پشت سر بگذاریم، بیان کرد: این امر در حال اجرا است؛ بعلاوه اصلاحات متناسب با چهار شایستگی در نظام واره شایستگی انجام می شود و تغییر در جدول عناوین دروس نیز بر همین مبنا انجام می شود.
لطیفی با یبان اینکه سامانه ثبت سفارش کتاب های درسی تا خاتمه شهریور باز است و این سامانه را نمی بندیم، اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبت نام دانش آموز در مدرسه است؛ بنابراین ابتدا باید ثبت نام دانش آموز در مدرسه قطعی شود چون کتاب های درسی را به مدرسه می فرستیم.
وی اضافه کرد: درحال حاضر نیز چاپ سپاری کتاب های درسی سال 1403ـ1402 به خاتمه رسیده و از یکی دو هفته آینده چاپ سپاری کتاب های درسی برای مهر 1403 را آغاز می کنیم. توزیع کتاب های درسی از چاپخانه به استان ها و از استان ها به مدارس در حال اجرا است. سال جاری بالغ بر 153 میلیون جلد کتاب در قالب 990 عنوان کتاب را چاپ سپاری کردیم.
وی درباره اقدامات صورت گرفته در طول یک سال گذشته این سازمان نیز گفت: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانش آموزان را طراحی کردیم؛ بعلاوه بهسازی کتاب های درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس 56 کتاب تقویت بهسازی شد؛ علاوه براین در پایه ابتدایی محتوای کتاب های درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانش آموزان و در بعضی تمرین ها ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی بیان کرد: 6کتاب در مقطع متوسطه دوم ناظر بر جمعیت و خانواده، بازبینی شد. سال جاری سه کتاب نونگاشت برای اجرای آزمایشی داریم. یکی از این کتاب های نونگاشت پیغام های آسمانی پایه هفتم است که به طور آزمایشی سال جاری در چند مدرسه اجرا می شود و اگر تایید اجرا را از دبیر و دانش آموز بگیریم، از سال آینده این کتاب، موازی با کتاب هدیه های آسمانی قبلی قرار می گیرد و دانش آموزان می توانند انتخاب نمایند که کدام کتاب را آموزش ببینند.
وی اضافه کرد: دو کتاب نونگاشت دیگر کتاب کار و فناوری 6 و 7 است که این دو کتاب هم در اجرای آزمایشی قرار دارند. چارچوب این دو کتاب تغییر عمده نکرده است اما با توجه به گذر 10 ساله از تالیف آن، احتیاجمند به روزرسانی بودیم . بخش قابل توجه محتوای این کتاب به صورت چند رسانه ای آماده شده است؛ البته دوره آموزشی این سه کتاب نونگاشت برگزار گردیده است اما هر سه اجرای آزمایشی دارند.
وی در پاسخ به سوالی در باره افزایش قیمت کتاب های درسی، گفت: سال جاری در حدود 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت کتاب های درسی داشتیم که این درصد در مجموع طبیعی است؛ علاوه براین درصد قابل توجهی از هزینه کتاب های درسی در قالب یارانه تامین می شود.
لطیفی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدامات این سازمان در زمینه بهبود برنامه درسی برای کسب نتایج بهتر در آزمون تیمز و پرلز، بیان کرد: یکی از اقدامات به اصلاحات برنامه درسی باز می شود و دیگری مربوط به واقعی کردن زمان آموزش؛ البته ایران کمترین زمان آموزش نسبت به سایر کشورها را دارد؛ بنابراین قطعا یکی از مداخلات لازم اصلاح بخش هایی از کتاب های درسی و برنامه درسی است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران