6 خودرویی که سال جاری بازار خودرو را سوپرایز می نمایند
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، خودروسازان قصد دارند در سال 1402 محصولات تازهی را به بازار عرضه نمایند. سبد محصولاتی ایران خودرو و سایپا در امسال بروز رسانی خواهد شد. محصولات تازه دو خودروساز بزرگ کشور را می توان سوپرایزهای بازار خودرو دانست که می توانند خون تازه ای به بازارهای خودروهای داخلی تزریق نمایند.
ایران خودرو و سایپا قصد دارند تا در سال 1402 سبد محصولاتی خود را بروز رسانی نمایند. آن طور که مدیران ارشد دو خودروساز در سال گذشته وعده دادند باید امسال منتظر عرضه 6 محصول نو به بازار خودرو باشیم. سهم خودروسازی سایپا چهار محصول و سهم ایران خودرویی ها نیز دو محصول خواهد بود. نکته قابل توجه درباره عرضه محصولات نو از طریق دو خودروساز بزرگ کشور این است که قرار است برای اولین بار شاهد فراوری و عرضه یک کلاس نو خودرویی از سوی انها باشیم. ایران خودرو و سایپا در پی این هستند تا محصولات کراس اوور خود را در امسال به فراوری انبوه رسانده و آنها را روانه بازار نمایند. خودروسازان بزرگ کشور در حالی یک کلاس نو خودرویی را به سبد محصولاتی خود اضافه خواهند کرد که نیمه مردادماه سال 1402 تحریم های صنعت خودرو پنچ ساله خواهد شد. بازگشت تحریم ها و در پی آن خروج شرکای بین المللی خودروسازان سبب شد تا سرعت توسعه این صنعت کُند گردد. اما به رغم تحریم ها و تاثیرهای منفی که گریبان صنعت خودرو را گرفت شرکت های خودروساز توانستند به نوعی روی پای خود بیاستند و به نوعی فشار ناشس از تحریم های بین المللی را تاب بیاورند.
حال به سراغ سبد محصولاتی نو خودروسازان برویم و ببینیم ایران خودرو و سایپا قصد دارند در سال چاری مشتریان خود را با چه محصولاتی سوپرایز نمایند.
شاهین با گیربکس اتوماتیک
خودروسازی سایپا میخواهد تا سال 1402 بالاخره خودروی شاهین را با گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند. مدل گیربکس دستی این خودروی سدان سال 99 روانه بازار شد. در آن مقطع بسیاری از مشتریان منتظر بودند تا خودروسازی سایپا همچون ایران خودرو که تارا را در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک روانه بازار کرد، شاهین را با دو گیربکس عرضه کند اما نارنجی های جاده مخصوص ترجیح دادند تا ابتدا شاهین را با گیربکس دستی عرضه نمایند و حدود سه سال بعد از عرضه این محصول نو خود با گیربکس دستی به سراغ نسخه گیربکس اتوماتیک آن بروند. براساس آخرین اظهارنظر مدیران خودروسازی سایپا قرار است شاهین با گیربکس اتوماتیک همچون شاهین G (نسخه گیربکس دستی شاهین)، مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپه باشد که براساس آخرین بروزرسانی ها، توانایی فراوری 109 اسب بخار، قدرت و 178 نیوتن متر، گشتاور را دارد.
بعلاوه شاهین با گیربکس اتوماتیک ویژگی های نوی مانند می توان سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کروز کنترل، سیستم لیمیت کنترل، آنتن کوسه ای، مولتی مدیا 10 اینچی، تزئینات کرومی در بدنه، کف پوش سه بعدی، دستگیره های داخلی با روکش استیل را نیز دارا خواهد بود.
آریا
این محصول را می تواند اولین محصول کراس اوور خودروساری سایپا قلمداد کرد. این خودرو دومین خودرویی است که سایپایی ها روی پلتفرم SP100 طراحی نموده و قصد دارند آن را در سال 1402 روانه بازار نمایند. پیش تر خودروسازی سایپا شاهین را روی این پلتفرم فراوری و عرضه کردند. البته زمانی که شاهین رونمایی شد در کنارش شاهد حضور آریا نیز بودیم اما عرضه آریا تا به امروز تنها به حضور در نمایشگاههای مختلف محدود شده است. طی سه سال گذشته هرجا سایپا در نمایشگاهی شرکت نموده آریا را به عنوان یکی از خودروهایی که از طریق آن غرفه خود را تزیین نموده، حضور داشته اما خبری از فراوری و عرضه آن به صورت انبوه نبوده است. به نظر می رسد امسال مدیران سایپا عزم خود را جزم نموده اند تا بالاخره آریا را به فراوری انبوه رسانده و در بازار در دسترس متقاضیان قرار دهند. با توجه به عرضه شاهین با گیربکس اتوماتیک پیش بینی می گردد کراس اوور آریا از ابتدا در دو نسخه گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک وارد بازار گردد.
سهند
سایپا در سال 1401 چند محصول خود را از خط فراوری خارج کرد که ساینا معمولی یکی از انها بود. علت خروج ساینا از خط فراوری را باید در عدم امکان پاس کردن استانداردهای خودرویی دانست. نارنجی های جاده مخصوص در حال حاضر ساینا S را در سبد محصولاتی خود دارند اما به نظر می رسد حضور این خودروی کلاس B نیز موقتی بوده باشد. بنابراین می توان گفت ساینا S مهمان سبد محصولاتی سایپا خواهد بود و همچون مدل معمولی به زودی روانه موزه سایپا می گردد. مدیران سایپا برای اینکه خلا این خودرو را در سبد محصولاتی خود احساس ننمایند دست به کار شده و فراوری محصولی به نام سهند را در برنامه خود دارند. بنابراین می توان گفت سهند در واقع مدل فیس لیفت شده ساینا است که می تواند استانداردهای خودرویی را نیز پاس کند. با حضور سهند در سبد محصولاتی سایپا دیگر حذف ساینا و تیبا صندوقداراحساس نخواهد شد.
اطلس
غول نارنجی جاده مخصوص علاوه بر عرضه فیس لیفت ساینا در امسال میخواهد تا فیس لیفتی نیز از کوییک به بازار عرضه کند. اطلس نامی است که مدیران ارشد سایپا برای فیس لیفت کوییک در نظر گرفته اند. البته معین نیست با عرضه اطلس به بازار باید با کوییک خداحافظی کرد یا همچنان سایپایی ها این محصول هاچ بک (بدون صندوق عقب) را در سبد محصولاتی خود حفط خواهند کرد. آنالیز سبد محصولاتی سایپا نشان می دهد این خودروساز در حال حاضر کوییک را در مدل های کوییک معمولی، کوییک با گیربکس اتوماتیک فول، کوییک با گیربکس اتوماتیک فول پلاس، کوییک R، کوییک با گیربکس اتوماتیک R، کوییک با گیربکس دنده ای R پلاس، کوییک S، کوییک S با گیربکس اتوماتیک، کوییک G و کوییک GX در خطوط فراوری دارد. با توجه به تنوع مدل های کوییک بعید به نظر می رسد سایپایی ها فراوری کوییک را متوقف نمایند. بنابراین اطلس که فیس لیفتی از کوییک است در کنار مدل های کوییک در سبد محصولاتی این خودروساز حضور خواهد داشت.
ری را
این خودرو را می توان اولین کراس اوور ایران خودرویی ها دانست. آبی های جاده مخصوص در دوران پیش از بازگشت تحریم ها با توافقی که با پژو انجام داده بودند قصد داشتند با فراوری پژو 301، پژو 2008 و پژو 208 سبد محصولاتی خود را بروز رسانی نمایند. فراوری پژو 2008 استارت خورد و ایران خودرویی ها قصد داشتند در گام بعدی به سراغ پژو 301 بروند که طوفان تحریم ها شروع شد و پروژه ایران خودرو و پژو که ذیل شرکت ایکاپ در دستورکار بود متوقف شد. آبی های جاده مخصوص برای اینکه ضربه شستی به شریک فرانسوی خود نشان دهند پژو 301 را داخلی سازی نموده و با نام تارا روانه بازار کردند. اخباری نیز در ارتباط با داخلی سازی پژو 2008 به گوش می رسد. به نظر می رسد حضور کوتاه مدت پژو 2008 در خطوط فراوری ایران خودرو و تجربه ای که مدیران این خودروساز از این حضور کوتاه مدت کسب نموده اند زمینه را برای فراوری خودروی کراس اوور فراهم نموده است. حال ایران خودرویی ها قصد دارند تا در سال 1402 ری را به سبد محصولاتی خود اضافه نمایند تا به نوعی جای خالی پژو 2008 را همچون پژو 301 در سبد محصولاتی خود پر نمایند.
TF21
TF21 یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق) محسوب می گردد که ایران خودرویی ها در سال 1401 از ان رونمایی کردند. این خودروی هاچ بک را بسیاری به عنوان جانشین 206 دانستند این مساله چندی بعد از سوی مدیران ارسد ایران خودرو نیز مطرح شد که قرار است TF21 جایگزین پژو 206 گردد هر جند مدیران ایران خودرو بعد از اعلام این مساله تا حدودی از موضع خود کوتاه آمده و در حال حاضر رای به ادامه فراوری پژو 206 داده اند اما به نظر می رسد با توجه به عمر بیش از 22 سال پژو 206 در خطوط فراوری این خودروساز دیر یا زود شاهد خروج پژو 206 از سبد محصولاتی ایران خودرویی ها خواهیم بود و چه خودروی بهتر از TF21 برای جایگزینی این خودرو محبوب می توان سراغ گرفت. البته نامگذاری TF21 بیشتر از سر عجله برای رونمایی بوده زیرا این نام بیشتر شبیه نام پروژه طراحی و فراوری این خودروی هاچ بک است. مدیران ارشد ایران خودرو در زمان عرضه به بازار سر فرصت یک نام برای آن انتخاب خواهند کرد. با عرضه TF21 می توان گفت ایران خودرویی ها به جای فراوری سه محصول پژو یعنی پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 سه محصول داخلی سازی شده یعنی ری را، تارا و TF21 فراوری کردند.
با توجه به اظهارات مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور محصولات یاد شده باید در نیمه اول سال 1402 در بازار حضور داشته باشند. البته با توجه به تغییر مدیرعامل ایران خودرو در اواخر سال گذشته و بعلاوه چالش های شرکت خودروساز این احتمال نیز وجود دارد که عرضه خودروهای یاد شده (به خصوص دو محصول ایران خودرو) در امسال با تاخیرهای صورت بگیرد. اما آنچه مسلم است سال 1402 شاهد عرضه محصولات تازه از طریق ایران خودرو و سایپا در بازار خودروی کشور خواهیم بود.
منبع: اکو ایران
منبع: فرادید