48 فوتی درهر شبانه روز بر اثر تصادف ، کدام خودروی داخلی جان مردم را می گیرد؟
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، در هر نوع تصادفی که یکی از خودروها پراید بود، 3،4 نفر فوت می کردند. این گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره استاندارد نبودن خودروهای داخلی است.

تصادف در هر ساعت جان 2 نفر را می گیرد
او با بیان اینکه بسیاری از خودروهای داخلی در شرایط استاندارد نیستند، گفت: تصادف، دومین عامل مرگ و میر در کشور است. در همین 2 ساعت که اینجا هستیم، 4 نفر به خاطر تصادفات فوت کردند و 80 نفر مجروح شدند، 10 تا 20 درصد این مجروحان معلول و قطع نخاع شدند.
به عبارتی در هر ساعت 2 نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند. این یعنی در یک شبانه روز 48 نفر و سالانه حدود 17 هزار و 500 نفر! آماری قابل توجه که تعیین نیست چند درصد از آن به علت عدم رعایت قوانین هدایت و رانندگی، استاندارد نبودن راه و جاده ها و خودروهاست.
ردپای پراید در تصادفات همچنان پررنگ است
نکته دیگر آماری است که رئیس پلیس راهور ناجا از تلفات تصادف پراید داده. سه یا چهار نفر فوتی در هر تصادفی که یکی از خودروها پراید بوده. این در حالی است که بسیاری از مردم توان خرید خودروهای باکیفیت را ندارند. بعضی از مردم برای اینکه صاحب خودرو شوند پولشان جز به پراید نمی رسد.
لازم به ذکر است پراید 111 SE در حال حاضر حدود 150 میلیون تومان است. این در حالی است که آخرین پراید 111 اردیبهشت ماه سال گذشته فراوری شده بود و خط فراوری 132 هم دی ماه سال 98 متوقف شد.
بعضی از مردم می گویند واردات خودرو آزاد گردد تا بازار خودرو از انحصار شرکت های خودروسازی داخلی خارج گردد. در این صورت رقابت باعث می گردد هم دسترسی به خودروهای باکیفیت خارجی داشته باشند و هم خودروسازهای داخلی کیفیت خودروها را بالا ببرند.
از سوی دیگر بخش بزرگی از تصادفات را موتورسوران تشکیل می دهند. رئیس پلیس راهور ناجا گفته: از یک میلیون و 400 هزار تصادف سالانه در کشور، 40 درصد مربوط به موتورسواران است. 62 درصد موتورسیکلت سواران در زمان تصادف به علت نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست می دهند.
آنطور که هادیانفر گفته از 12میلیون راننده موتور سیکلت در کشور تنها 6 میلیون نفر گواهینامه دارند و 6 میلیون نفر دیگر فاقد گواهینامه هستند.
با توجه به شرایط ترافیک جاده ها به ویژه در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران داشتن موتور یک مزیت حساب می گردد. بعضی از مردم برای سرعت در حمل و نقل به جای تاکسی از موتور استفاده می نمایند.
از سوی دیگر بسیاری از شرکت ها هم برای سرعت در جابه جایی کالا و خدماتی که می خواهند از موتورسوران بهره می گیرند. به عبارتی عایدی بسیاری به موتورهایشان وابسته است.
هادیانفر هم می گوید: 85 درصد از افرادی که از موتورسیکلت استفاده می نمایند، برای برطرف معیشت و تأمین احتیاج زندگی است اما باید قانون را رعایت نمایند. در اتوبان های تهران مشاهده می گردد که بعضی موتورسیکلت سواران خلاف جهت حرکت می نمایند و در صورت وقوع تصادف، صد درصد مقصر هستند براین اساس از سازمان ها می خواهیم رانندگانی را جذب نمایند که گواهینامه داشته باشند.
سهم زنان در تصادفات کمتر است
برخلاف آنچه از کلیشه ها برمی آید سهم زنان در تصادفات کمتر است. آمارهایی که پلیس راهور هم اعلام نموده این را تائید می نماید. به گفته هادیانفر در 35 درصد تصادفات زنان و در 65 درصد مردان مقصرند.
منبع: تجارت نیوز