کتابفروشی آنلاین ضرورت است اما باید به قانون پایبند باشند
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، وحید تیموری، مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره شرایط کتاب فروشان در سده تازه و اقداماتی که باید انجام بدهند، گفت: فعالیت کتاب فروشی های مجازی به واسطه این که هزینه کتاب فروشی های حضوری را ندارند، ساده تر توسعه پیدا می نماید. در نتیجه این کتاب فروشی ها می توانند به اقداماتی مانند ارائه تخفیف های بالا در طول سال دست بزنند. این فرایند هرچند موجب می گردد کسب و کار کتاب فروشی های مجازی رونق پیدا کند، فروش کتاب فروشی های فیزیکی را کاهش می دهد. قانونی دقیق وجود ندارد که حد و مرز فعالیت سایت های فروش کتاب را مشخص کند و سایت ها ملزم به اجرای آن باشند.
به گفته وی کتاب فروشی های فیزیکی باید بپذیرند که کتاب فروشی باید سایتی در شکل و شمایل متفاوت داشته باشد.
این کتاب فروش ادامه داد: لزومی ندارد که کتاب فروشی فعالیت گسترده ای داشته باشد، اما باید بتواند به مشتری خود پاسخ دهد. کتاب فروشی ها باید دست به کار شوند و بخش فروش آنلاین خود را فعال نمایند تا افراد و مخاطب بدون این که هزینه جابجایی را بپردازند، بتوانند از موجودی کتاب فروشی اطلاع کسب نمایند، کتاب بخرند و حتی بتوانند کتاب را به صورت هدیه به دوستی ارسال نمایند. تمام این اقدامات احتیاج به پایگاه اینترنتی دارد. کتاب فروشان باید این موضوع را بپذیرند و از اقدامات سنتی خارج شوند.
فروشگاه سنتی نمی تواند با سایت فروش رقابت کند
تیموری توجه به فضای مجازی را به عنوان دومین مساله ای که کتاب فروشان باید به آن توجه نمایند، بیان نمود و ادامه داد: باید بپذیریم که اگر می خواهیم فعالیت و کسب و کار کتابفروشی را پیش ببریم، تمام سایت های اینترنتی فضای مجازی قوی تری نسبت به فروشگاه حضوری دارند،
درنتیجه کسب عایدی بیشتری هم خواهند داشت. طبیعتا در فروشگاه هایی که به صورت سنتی عمل می نمایند این معضل وجود دارد که نمی توانند با سایت ها رقابت نمایند، مگر اینکه قبول نمایند برای فضای مجازی هزینه نمایند.
مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه لزوم توجه به سلیقه مردم و مشتری امروزی را به عنوان نکته سوم بیان نمود و اضافه نمود: سلیقه مشتری امروز با سلیقه افراد 40 سال پیش فرق نموده است. به عنوان مخاطب وقتی می خواهم با خانواده به یک کتاب فروشی سر بزنم، توقع دارم تا مجموعه ای از محصولات در کتاب فروشی وجود داشته باشد. برای مثال اگر بخواهم برای خودم کتاب انتخاب کنم، کودکم باید بتواند از آن فروشگاه، بازی فکری تهیه کند و همسرم بتواند صنایع دستی بخرد. پس فروشگاه هایی که صرفا کتاب فروشی هستند ناچار به تعطیلی خواهند بود. این معضلی است که در سده تازه خواهیم داشت.
مشتری سنتی کتاب فروشی بیش از پنج درصد نیست
تیموری با اشاره به مخاطب هایی که در رده سنی 40 تا 50 سال هستند و طرز فکر و سلیقه آن ها، شرح داد: این افراد ممکن است هنوز به سنت قدیم وفادار باشند و بخواهند از کتاب فروشانی خرید نمایند که فقط کتاب دارند، اما این دست از مشتری ها بیش از پنج درصد نیستند و نمی توانند از ادامه فعالیت کتاب فروشی حمایت نمایند. به همین علت کتاب فروشی های محلی ناچارند که تعطیل نمایند، زیرا صرفا با فروش کتاب عایدی خاصی نخواهند داشت و در نهایت فقط می توانند چک ناشر را پاس نمایند.
وی ادامه داد: فرض کنید مخاطب امروزی وقتی 10 تا 15 بار به یک کتاب فروشی سر بزند و تغییری در محصولات آن فروشگاه نبیند، به سمت فروشگاه هایی که تنوع کالا دارند، جذب خواهد شد. این بدیهی ترین و ابتدایی ترین احتیاج انسان امروزی است که می خواهد با خانواده وارد فروشگاه گردد و احتیاجهای مختلفش را برطرف کند.
کتاب فروش ادامه راستا سنتی را ترجیح می دهند
تیموری با اشاره به این که کتابفروش اگر بخواهد، می تواند فروش اینترنتی خود را افزایش بدهد، ادامه داد: این کار برای کتاب فروش هزینه زیادی خواهد داشت و بسیاری از کتاب فروشان قادر به پرداخت آن نیستند. اگر کتاب فروش بخواهد بخش اینترنتی را به کار خود اضافه کند، باید دستی به کتاب فروشی بکشد، سایتی را طراحی کند و دکوراسیون فروشگاه را تغییر بدهد. بعلاوه باید یک فرد حرفه ای برای فضای مجازی استخدام کند. کتاب فروش وقتی می بینند که هزینه ها به این میزان زیاد است، خود را عقب می کشد و ادامه راستا سنتی را ترجیح می دهند.
به گفته وی، تجربه همکاری چند ناشر و یا کتابفروش در ایران، چندان قابل تصور و تحقق نیست. به نظر می رسد آمادگی برای همکاری و شراکت در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه هر یک از این فعالان در ابتدای فعالیت تصور می کردند، وان ایجاد تغییر و تحول در حوزه نشر را دارند.
اقدامات کتاب فروشان بی تاثیر خواهد ماند
تیموری با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون فروشگاه های آنلاین کتاب، بیان نمود: باید برای فروشگاه های اینترنتی آنلاین تخفیف عرفی معین گردد و کتاب فروشی آنلاین دارای مجوز، نتوانند با تخفیف بیشتر بفروشد؛ زیرا اگر با تخفیف بیشتری بفروشند به فعالیت دیگر اصناف و کتاب فروشان ضربه خواهند زد. پس باید قوانین دیگری در این حوزه وضع گردد و تخفیف های بالایی که این روزها شاهد آن هستیم، اصلاح گردد. زیرا هرچقدر هم کتاب فروشان کارهای مدیریت شده انجام بدهند، اگر کتاب فروشی آنلاین به فروش با تخفیف بالا اقدام کند، اقدامات ابتکاری کتاب فروشان بی تاثیر خواهد ماند.
ضرورت فعالیت آنلاین کتاب فروشان انکار نشدنی است، اما توان آن ها برای انجام این اقدامات فرق دارد. این کتاب فروش دراین باره گفت: باید توجه داشت خواستن یک بحث است و هزینه ها بحث دیگری است. میان ناشران عرفی وجود دارد، وقتی کتاب را به شرکت پخش می دهند، 40 درصد تخفیف می دهند و چک 10 ماه بعد را می گیرند. شرکت پخش کتاب را با 25 تا 30 درصد تخفیف به کتاب فروش ارائه می دهد و چک 8 ماهه می گیرد . یعنی دو ماه فرجه و 10 درصد حاشیه سود در نظر می گیرد.
وی ادامه داد: ناشران فضای مجازی خود را قدرتمند کردند و می گویند که چرا کتاب را با چک 10 ماهه به یک شرکت پخش بدهند و با 40 درصد تخفیف کتاب را بفروشند؟ کتاب را با 30 درصد تخفیف به مشتری می فروشند و پول نقد دریافت می نمایند. متاسفانه این فرایند یک خوبی برای ناشر و یک بدی برای کتاب فروش دارد. بدی این است که مشتری بدعادت می گردد، زیرا می بیند که چرا از کتاب فروش باید با قیمت پشت جلد بخرد؟ در حالی که می تواند از ناشر با 30 درصد تخفیف بخرد. ناشر هم حق دارد.
به گفته تیموری، هرج و مرج عجیبی در حوزه کتاب ایجاد شده است و باید حرف هر گروه شنیده گردد، زیرا ناشر، توزیع نماینده و کتاب فروش حق دارند. اتفاق عجیبی افتاده است و هرکس هر طوری توانست پول را از مشتری می گیرد و خود را سرپا نگه می دارد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران