ماجرای آزادسازی قیمت خودرو چه شد؟

به گزارش وبلاگ آقای رضایی، چند ماه است که خودروسازان در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت تولیداتشان هستند و این امر را عاملی برای خروج از زیاندهی خود عنوان می نمایند.

ماجرای آزادسازی قیمت خودرو چه شد؟

در این راستا صنعتگران جلسات متعددی را با مسئولان دولتی و مجلس برگزار نموده و حتی در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس، موافقت خود را با آزادسازی واردات خودرو در ازای آزادسازی قیمت خودروهای داخلی اعلام نموده اند.

این درخواست در حالی مطرح شد که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان اسفند سال گذشته با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو به ضرر قطعه سازان و مردم است، گفته بود: ما می خواهیم قیمت تمام شده کالا پایین باشد. با آزادسازی، قیمت خودرو افزایش می یابد و این موضوع باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

ضرورت اعمال اقتصادیات های سنگین برای خروج دلالان از بازار

سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در خصوص درخواست مکرر خودروسازان برای معین قیمت محصولاتشان، می گوید: افزایش مستمر قیمت خودرو در کارخانه، ثبات بازار را از بین می برد. شورای رقابت باید به جای قیمت گذاری 6 ماهه به صورت سالانه بهای خودرو را معین کند.

وی با اشاره به ضرورت اخذ اقتصادیات از سوداگران بازار خودرو، معتقد است: اساسی ترین مشکل موجود در صنعت خودروسازی، هجوم سیل نقدینگی به بازار خودرو است، این موضوع موجب جولان سوداگران در بازار شده به طوری که در دو سال گذشته حدود 150 هزار میلیارد تومان نصیب دلالان این حوزه شد. بنابراین باید با اعمال اقتصادیات سنگین، از جولان سوداگران در این بازار جلوگیری کرد.

دولت بعد مشکل تامین مواد اولیه را حل نماید

حالا با گذشت یک ماه از نامه نگاری خودروسازان و قطعه سازان برای آزادسازی قیمت خودرو، ظاهرا فراوریکنندگان به این نتیجه رسیده اند که خواسته آنها در روزهای پایانی عمر دولت عملی نخواهد شد و به همین دلیل در خصوص پیگیری مطالبات خود از دولت آینده سخن می گویند.

بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص انتظارات این صنعت از دولت بعدی می گوید: دو مشکل اساسی در حوزه قطعه سازی وجود دارد که خواسته های ما از دولت بعد حول آن شکل می گیرد. مشکل اول مسئله نقدینگی در صنعت قطعه سازی است که این صنعت به شدت متاثر از آن است. در واقع خودروسازان توانایی پرداخت مطالبات قطعه سازان را ندارند که ریشه این مشکل به قیمت گذاری دستوری برمی گردد.

به گفته وی، خودروساز زیان ده است و هر ماه بخش زیادی از نقدینگی خود را از دست می دهد و تامین منابع اقتصادی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان برای خودروسازان به معضل تبدیل شده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح رویه قیمت گذاری خودرو، می گوید: قدم اول دولت بعد باید این باشد که یک بار برای همواره موضوع قیمت گذاری خودرو حل گردد. در صورت حل شدن این مشکل، بسیاری از چالش های قطعه سازی نیز حل می گردد.

به گفته بیگلو، مشکل دوم نیز نابسامانی عرضه و قیمت گذاری مواد اولیه فراوری داخل است. قیمت گذاری مواد اولیه ما تابع ارز است و طبق قانون مصوب مجلس، قیمت گذاری مواد اولیه فراوری داخل مانند فولاد، مس و پتروشیمی ها بر اساس نرخ جهانی صورت می گیرد. این در حالی است که خودرو برای مردمی فراوری می گردد که درآمد آنها بر اساس ریال است نه دلار. لذا افزایش قیمت مواد اولیه تبدیل به عاملی شده که افزایش قیمت خودرو را در پی دارد.

وی می گوید: پیشنهاد ما این است که قیمت مواد اولیه داخلی که برای فراوری کالای داخلی استفاده می گردد مانند همان الگوی مورد استفاده در چین، کره، هند یا ترکیه باشد یعنی یک یارانه فراوریی به فراوریکننده داده گردد. این موضوع باعث می گردد ضمن اینکه جلوی خام فروشی گرفته گردد، قیمت محصول نهایی مانند خودرو یا لوازم خانگی نیز کمتر گردد.

منبع: فارس

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی وبلاگ آقای رضایی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "ماجرای آزادسازی قیمت خودرو چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای آزادسازی قیمت خودرو چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید