جزئیات پروژه های ریلی که سال آینده بهره برداری می شوند
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، تهران (پانا) - معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزئیات پروژه های ریلی که سال آینده به بهره برداری می رسند را بیان کرد.
به گزارش مهر، عباس خطیبی دقایقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی تهران 20 که امشب 16 بهمن از شبکه 5 سیما پخش شد گفت: ضرورت توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در کشور احساس می گردد در سال های بعد از احداث راه آهن سراسری، کشور سعی در توسعه کریدورها داشته است که نمونه آن ساخت راه آهن خواف به هرات در راستای توسعه کریدور شرق به غرب بود و حتی امکان اتصال به راه آهن چین را داشت و ما می توانستیم احیاگر راه ابریشم ریلی باشیم.
وی با طرح این سوال که آیا در احداث پروژه های ریلی اولویت بندی داریم یا خیر گفت: این اولویت بندی ها شکل گرفته و در راستای تأمین اهداف توسعه ای کشور است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سال 84 به بعد که احداث شد به نیابت از وزارت راه توسعه بخش ریلی را در دست گرفته و این حرکت توسعه ای را شروع نموده است و سه رویکرد در طرح های ریلی داریم. اولویت اول، توسعه کریدور شمال - جنوب، اولویت دوم، توسعه کریدور شرق به غرب و اولویت سوم، توسعه زیرساخت های ترانزیتی است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، کریدور شمال- جنوب را 13 هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی مرکز فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار گرفته است که راه آهن بندرعباس تا رشت احداث شده و از رشت یک شاخه به دریای خزر شامل بنادر کاسپین و انزلی و یک شاخه دیگر به آستارا جهت اتصال به شبکه ریلی آذربایجان می رود.
خطیبی با اشاره به احداث خط آهن قزوین- رشت به طول 164 کیلومتر در سال 97 که مهمترین، سخت ترین و سنگین ترین بخش این راستا بود، احداث شده و یکی از شاهکارهای مهندسی کشور است. در ادامه، دو راستا داریم: یکی به سمت انزلی و کاسپین و دیگری آستارا که راستا رشت - آستارا بسیار پیچیده و سنگین است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راستا رشت- کاسپین به طول 35 کیلومتر را دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی دانست و اضافه کرد: این خط آهن امیدواریم طی شش ماه نخست سال آینده به بهره برداری برسد که با افتتاح آن کریدور شمال- جنوب به صورت ترکیبی از بندرعباس تا بندر کاسپین و سپس با کشتی رو-رو به سمت روسیه تکمیل اجرایی خواهد شد.
وی پروژه های ریلی در جهان را ابرپروژه دانست و ادامه داد: راه آهن رشت- آستارا از جمله این ابرپروژه ها است که به 20 هزار میلیارد تومان منابع احتیاج دارد. اجرای این پروژه شروع شده ولی تأمین اقتصادی آن موقع بر است بخصوص که ظرفیت های بودجه عمرانی قانون بودجه سنواتی، جوابگوی تأمین اقتصادی آن نیست.
خطیبی درباره پروژه راه آهن چابهار- زاهدان توضیح داد: از محل صندوق توسعه ملی، منابع آن تأمین شده و پروژه به سرعت در حال انجام است. امیدواریم تا سرانجام سال 1402 این پروژه به بهره برداری برسد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت - آستارا تأمین اقتصادی می گردد که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیت ها هستیم. بعلاوه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیت های ماده 56، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف می گردد. فقط پروژه چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت 57 درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع اقتصادی امکان شروع پروژه های ریلی وجود ندارد.
خطیبی پروژه های آماده افتتاح در ماه های آینده را اعلام نمود که به توضیح زیر است:
پروژه ریلی میانه - تبریز که قطعه میانه- بستان آباد افتتاح شده و قطعه بستان آباد - تبریز به طور 44 کیلومتر اواخر سال جاری یا بهار سال آینده افتتاح می گردد
پروژه زاهدان - خاش به طول 158 کیلومتر که امیدواریم سال جاری به بهره برداری برسد
پروژه همدان - سنندج در دست ساخت است که کردستان را به شبکه ریلی متصل می نماید و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید
راه آهن میانه - اردبیل به طول 165 کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح می گردد
راه آهن رشت - کاسپین در 6 ماهه اول سال آینده افتتاح خواهد شد
وی تاکید نمود: تا به امروز 22 مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده اند که با توجه به در دست ساخت بودن راه آهن مبارکه - شهرکرد طی یک سال آینده سه مرکز استان دیگر شامل شهرکرد، اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل خواهند شد و مجموعاً 25 مرکز استان به خط آهن وصل می شوند.
خطیبی طول خط آهن در سال های قبل از انقلاب را 4 هزار و 500 کیلومتر و در حال حاضر 14 هزار و 200 کیلومتر با افزایش 3 برابری عنوان و اظهار کرد: در تمامی سال های پس از انقلاب راستا خودکفایی صنعت ریلی را به تدریج طی نموده ایم و در حال حاضر در ساخت پروژه های ریلی به خودکفایی 100 درصدی رسیده ایم و هیچ وابستگی چه از نظر مهندسی و چه از نظر تجهیزات به خارج از کشور نداریم.
وی یادآور شد: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که ذوب آهن از 3 سال قبل ریل ملی را فراوری می نماید و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل فراوری می گردد. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل فراوری می شوند حتی سالانه مجبور بودیم 60 هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریم ها، صنعت ریلی ما را فلج می کرد.
به گفته خطیبی کیفیت فراوری ریل ملی از همتاهای هندی، ترکیه ای و چینی آن هم بهتر هستند. ما حتی در عرصه سیستم های ارتباطی ریلی هم با توجه به اتکا به شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه های تهران و شریف به خودکفایی رسیده ایم و احتیاجمند واردات نیستیم.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره ساخت راه آهن شیراز - بوشهر گفت: ساخت این خط آهن به طول 450 کیلومتر شروع شده و در دو جبهه شامل 100 کیلومتر از سمت شیراز و 100 کیلومتر از سمت بوشهر پروژه را شروع نموده ایم که راستا بسیار پرهزینه ای است. در تلاشیم تا پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم اما با توجه به منابع محدود، پروژه ها را اولویت بندی می کنیم. در مورد راه آهن شیراز - بوشهر نیز با چینی ها در مورد فاینانس آن مذاکره نموده ایم و حتی به قرارداد هم نزدیک شدیم اما شرایط تحریمی مشکلاتی برای ما ایجاد کرد.
وی به راه آهن درود - خرم آباد اشاره نمود و گفت: ساخت این راستا به طول 125 کیلومتر در دست اجرا است اما فرایند آن کند است؛ بلندترین تونل ریلی کشور و منطقه در این راستا احداث می گردد که به 30 کیلومتر می رسد. 11 کیلومتر از آن احداث شده که با سفر رئیس جمهور به لرستان، منابعی به آن تزریق شد. امیدواریم ظرف 3 سال آینده به خرم آباد برسیم.
منبع: خبرگزاری پانا