توسعه تجارت خارجی نیازمند توجه به تقویت اقتصاد رقابت پذیر

به گزارش وبلاگ آقای رضایی، رئیس کمیسیون تجارت اتاق خراسان رضوی گفت:توسعه تجارت خارجی کشور، نیازمند تقویت اقتصاد رقابت پذیر و توجه به برندسازی است.

توسعه تجارت خارجی نیازمند توجه به تقویت اقتصاد رقابت پذیر

وبلاگ آقای رضایی مشهد -محمدحسین روشنک در وبینار تقویت همکاری های تجاری ایران و تاجیکستان گفت: توسعه تجارت خارجی کشور، نیازمند داشتن مالی رقابت پذیر است.

مالی که توان رقابت دارد و در آن به اصل برندسازی و حمایت از ایجاد و تقویت برندها، یاری شده است.

او گفت:منشا عمده مسائل تجاری ما با کشورهای هدف این است که محصولات صادراتی از ایران، برند منحصر به خود را ندارد و صادرکننده نیز صاحب یک برند مختص به خود نیست. طبیعتا بازار هدف محصولی که شناخته شده باشد و اصالت آن به اعتبار برندش مورد تایبد قرار گرفته باشد را می پسندد.

سفیر ایران در جمهوری تاجیکستان که به صورت برخط در این وبینار حضور داشت نیز گفت: لازمه افزایش تجارت خارجی ایران با تاجیکستان، تسهیل در رفت وآمد به این کشور است که خوشبختانه با دایر شدن پرواز تهران- دوشنبه و مشهد- دوشنبه، این اتفاق میسر شد.

اما با محدودیت های کرونا پرواز تهران - دوشنبه به علت کمبود مسافر دیگر صورت نگرفت که امیدواریم با اقدامات مسئولان مرتبط این برنامه مجددا دایر گردد .

بیشتر بخوانید

محمد تقی صابری گفت: یکی از معضلاتی که در ارتباط با صادرات کشور به تاجیکستان بروز کرد، انسداد جهت ترانزیت به وسیله ترکمنستان به تاجیکستان بود که به علت این مسئله، کالاهای صادراتی ابتدا به کشورهای دیگر منتقل شده و سپس به تاجیکستان ارسال می شدند. طی چند ماه گذشته با تفاهمی که میان ترکمنستان و تاجیکستان ایجاد شد، این معضل رفع شده و کالاها مستقیما به تاجیکستان ارسال می شوند.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم توسعه و افزایش مراودات با کشورهای همسایه است که این موضوع را در عمل نیز نشان داده و تا به امروز دیپلماسی موثری را در ارتقای تعاملات با همسایگان، شاهد بوده ایم.

مرتضی اشرفی گفت: تاجیکستان از لحاظ مالی کشور مهمی برای ما به شمار می آید و طبق هدف گذاری که اجرا شده، مراودات با این کشور باید تا 500 میلیون دلار ارتقا پیدا کند که با پیگیری الزامات و فراهم سازی امکانات و ظرفیت ها، به این مهم نیز دست پیدا خواهیم کرد. فرهنگ و زبان مشترک ایران و تاجیکستان نیز نقش پررنگی در ارتقای روابط دو کشور خواهد داشت.

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: با کوشش و هدفگذاری اجرا شده، پیش بینی می گردد حجم مبادلات میان دو کشور ایران و تاجیکستان تا سال 2030 به سالانه 500 میلیون دلار افزایش پیدا خواهد نمود.

در گذشته، 6 الی 7 درصد از بازار 3 میلیارد دلاری تاجیکستان به وسیله کالاهای ایرانی تامین می شد. امیدواریم با افقی که نسبت به روابط دو کشور ترسیم شده، به اهداف مشخص شده در آینده نزدیکتری دست پیدا کنیم.

رحمت الله خرمالی گفت: هدفگذاری مالی اجرا شده می گوید که تا سال 1404، حجم صادرات کشور از رقم 55 به 200 میلیون دلار افزایش پیدا کند که این مسئله قطع به یقین قابل دستیابی است. با آنالیز بازار مصرف تاجیکستان متوجه خواهیم شد که این کشور در حوزه محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات مرتبط با صنعت ساختمان و... نیازهای مبرمی دارد. اخیرا با همکاری بخش های مختلف، نقشه راه همکاری های صنعتی، معدنی و تجاری با جمهوری تاجیکستان را ترسیم نموده و به وزارت خارجه نیز منعکس نموده ایم.

/ف.ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توسعه تجارت خارجی نیازمند توجه به تقویت اقتصاد رقابت پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه تجارت خارجی نیازمند توجه به تقویت اقتصاد رقابت پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید