ولاگری؛ پدیده ای نو پس از بلاگری!

به گزارش وبلاگ آقای رضایی، تا همین چند سال پیش راه های مختلفی برای شناخت نوجوانان از دنیا بیرون وجود داشت؛ تلویزیون، روزنامه و...، اما حالا خیلی وقت است که شبکه های اجتماعی همه چیز ماست و مهم ترین ابزار ارتباطی شناخته می شوند.

ولاگری؛ پدیده ای نو پس از بلاگری!

به گزارش ایسنا، احتمالا در این مدت در اینستاگرام و یوتیوب کاربران زیادی را دیده اید که محتوای تصویری با عنوان ولاگ فراوری می نمایند. ولاگ هایی که عمدتا محتوای آن ها جزئیات یک سفر، جمع کردن کیف مدرسه، جزئیات یک جشن تولد و... است و اغلب هم به وسیله نوجوانان فراوری می گردد؛ اما ولاگ و ولاگری چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

ولاگ چیست و ولاگر چه کسی است؟

ولاگ که به عنوان وبلاگ ویدئویی نیز شناخته می گردد، به این منظور فراوری می گردد که کاربران بتوانند لحظه های شاد و هیجان انگیز خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. معمولا لایو اینستاگرام و یوتیوب، مکان مناسبی برای فراوری و انتشار این گونه ویدئوهاست. ولاگر هم در حقیقت کسی است که اقدام به ساخت و ضبط محتوایی ویدئویی و انتشار آن در پلتفرم های مختلف می نماید. البته ولاگر ها هم انواع متفاوتی دارند. بعضی از آن ها اقدام به فراوری محتوای فنی می نمایند و بعضی دیگر خودشان نیز در جلو دوربین حضور دارند و مطالبی که دوست دارند را بیان می نمایند.

ولاگ ها در واقع نسخه به روز شده ویدئو هایی هستند که مردم با دوربین های خانگی که در دهه 1980 میلادی محبوب شده بود، تک تک لحظاتشان را ثبت می کردند با این تفاوت که مردم این روز ها دوست دارند، همه لحظاتشان را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند و معمولا در آرشیو شخصی نگه داشته نمی شوند.

چرا نوجوانان ولاگ را دوست دارند؟

یک محقق چینی پس از اینکه متوجه علاقه نوجوانان جهان به ولاگ کردن شد، پژوهشی را در یک دبیرستان ترتیب داد و با چند نوجوان 16 تا 18 ساله مصاحبه کرد. او 6 سوال ساده طراحی نموده بود؛ مثل اینکه آیا می دانید ولاگ کردن به چه معناست و یا اینکه معمولا چگونه ولاگ هایی را دیدن می کنید؟ نتیجه این شد که 35 درصد از این نوجوانان، زمان قابل توجهی از روز خود را صرفا به دیدن کردن ولاگ هایی با محتوای سرگرمی می پردازند و دلیلشان هم این بود که این کار برای گذران زمان فوق العاده است!

یکی دیگر از نتایج این پژوهش این بود که خیلی از نوجوانان برای این دیدنی ولاگ را دوست دارند که حس کنجکاوی شان ارضا گردد. آن ها دوست دارند، بدانند یک آدم ثروتمند چه می خورد و یا چه سرگرمیاتی دارد؟ از طرفی محقق متوجه شد که این نوجوانان به دیدنی ولاگ معتاد شدند و ولاگ برایشان یک ماده مخدر است که به آن ها لذت می دهد. حتی نوجوانی گفته بود که دیدنی زندگی افراد ثروتمند به او احساس لذت می دهد و فضای خیال پردازی را برای او فراهم می نماید.

در این پژوهش دیدنی ولاگ سفر، ولاگ مد و ولاگ سبک زندگی به ترتیب بیشترین محبوبیت را میان نوجوانان داشته است.

اعتیاد به ولاگ با نوجوانان چکار می نماید؟

شاید با خودتان فکر کنید که دیدنی ولاگ های کوتاه و چند دقیقه ای زمان زیادی از آدم نمی گیرد و فقط یک سرگرمی خوشایند است، اما پژوهشگران معتقدند که نباید پیغامد های این سرگرمی فست فودی را نادیده گرفت؛ اما این پیغامد ها چیست؟

ولاگ بینی نه تنها برای فراورینماینده آن اعتیادآور است بلکه شما با دیدنی ولاگ اطلاعاتی را به دست می آورید که به سرعت آن ها را فراموش خواهید کرد. این در حالی است که می توانید، وقت خود را صرف کاری کنید که بازدهی بلندمدتی داشته باشد. در واقع شما با دیدنی ولاگ چیزی یاد نمی گیرد و اگر این زمان را صرف کتاب خواندن کنید، یادگیری و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

بعلاوه فراوری ولاگ و وایرال شدن آن می تواند به شکل ویروسی در جمع های نوجوانانه در مدارس محبوب گردد و رقابتی بر سر بازدید گرفتن بین شان به وجود بیاورد به گونه ای که فضا از رقابت و حتی مشارکت های درسی و دانش آموزی به سمت دیگری کشیده گردد که منجر به افت تحصیلی جدی در آن ها گردد.

نکته دیگر اینجاست که دیدنی مداوم ولاگ ها هیچ یاریی در راستاد خودشناسی نمی نماید و تغییر مثبت چندانی در زندگی فرد ایجاد نمی نماید. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که ولاگینگ باعث آشنایی بیشتر با فرهنگ های مختلف می گردد. به وسیله ولاگ ها، مردم می توانند فرهنگ کشور های مختلف را درک نمایند و این یکی از اهداف ولاگ است. به نظر می رسد شوک های فرهنگی یا موانع فرهنگی در مقایسه با زمانی که هیچ ولاگ وجود ندارد، کمتر است.

وقتی یک ولاگر، روزانه کار ولاگ را انجام می دهد و سبک زندگی خود و اینکه در چه کشوری زندگی می نماید را به نمایش می گذارد، مردم سایر کشور ها می توانند به راحتی فرهنگ کشور آن ولاگر را درک نمایند. این امر به درک دیگران و درک اخلاق و روحیات آن ها یاری می نماید.

حضور در فضایی بدون حد و مرز

حضور و فراوری محتوا در فضای شبکه اجتماعی بدون نظارت بزرگتر ها آن هم برا نوجوانانی که قصد دارند از روزانه هایشان فراوری محتوا نمایند ممکن است مخاطره آمیز نیز باشد. آن ها در معرض هر نوع کامنت و پیغامی هستند این در حالی ست که ممکن است آمادگی شنیدن هر پیغام، نقد و حتی کامنتی را درباره خودشان نداشته باشند. مثل تایید گرفتن و یا نقد درباره ظاهرشان. شنیدن فحش های رکیک. تشویق به انجام یک عمل یا رفتار قبح آمیز به وسیله مخاطب و حتی شکل گیری ارتباطات ناامن با مخاطبان غیرمشخص.

ولاگ دغدغه این روز های نوجوانان ایرانی

اگر کمی با دقت تر صفحات اینستاگرامی فارسی را دنبال کنید متوجه می شوید نوجوان های زیادی تصمیم گرفته اند با فراوری ولاگ های روزانه برای خودشان مخاطب های زیادی دست و پا نمایند و حتی ویدیوهایشان به گواه عدد اینستاگرام چندصدهزارتایی گردد.

نکته جالب توجه درباره این ویدیو ها این است که محتوای خاصی ندارد و اغلب محتوای آن پیرامون مسائل روزمره دانش آموزان مثل مو شانه کردن، حاضر شدن برای مدرسه و یا مهمانی و حتی دعوا ها و اتفاقات روزانه با همکلاسی هایشان می گذرد. نکته جالب توجه این است که ولاگر نوجوان کوشش می نماید در هر ویدیو لباس متفاوتی بپوشد و به شکل تازه ای برای مخاطبانش جلب توجه کند. به خصوص آنکه می داند می تواند در ادامه با همین جذب مخاطب در همین سن برای خودش درآمدزایی داشته باشد.

ولاگ و ایجاد یک جامعه هم فکر

از مزایای ولاگینگ این است که به محض آغاز فراوری محتوا، جامعه ای از افراد همفکر را شکل می دهند. آن دسته از افرادی که به موضوعات مشابه علاقه مند هستند و محوری خاص را دوست دارند، دور هم جمع می شوند و از شخص ولاگر پشتیبانی می نمایند. در نهایت ایجاد این جامعه از افراد هم فکر، فضای شگفت انگیزی را ایجاد می نماید. این نظرات به ارتباط افراد با یکدیگر یاری می نماید و بعلاوه فرد ولاگر نظرات، لایک ها و پیغام های مخاطبان را ارزیابی می نماید. پس یکی از اهداف ولاگ، جمع کردن جامعه همفکر است.

منبع: فرارو

به "ولاگری؛ پدیده ای نو پس از بلاگری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولاگری؛ پدیده ای نو پس از بلاگری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید