نگاهی به دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست؛ کوشش برای ساخت جهانی زنده

به گزارش وبلاگ آقای رضایی، جهانی بازی هورایزن فوربیدن وست (Horizon Forbidden West) بسیار بزرگ و خطرناک است. در آن خرابه های قدیمی، ربات های بسیار بزرگ و خطرهای پنهان وجود دارند. در این محل خطرناک انسان ها زمانی زندگی نموده و با چالش های خود روبرو بودند. حال در آن قبیله های مختلفی زندگی نموده که از وسایل موجود در این جهان استفاده می نمایند. این وسایل هم برای قبیله ها و هم برای ایلوی (Aloy) ضروری هستند.

نگاهی به دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست؛ کوشش برای ساخت جهانی زنده

زندگی ای که در این دنیا جریان دارد شخصیت مخصوص خود را دارد. هر بخش از این محیط زیبا برای خود داستانی داشته که تنها با تماشا آن، به ماجرا پی خواهید برد. برای مثال گروه نورا (Nora) در یک روستای بسته در سرزمین مقدس (Sacred Land) حضور دارد. برای اینکه این دسته از اطراف خود جدا هستند با دیگران ارتباط کمی داشته و نسبت به بقیه از تکنولوژی عقب تر هستند. بیشتر ابزار آن ها با چوب و طناب ساخته شده که باعث می گردد زندگی ساده ای داشته باشند.

این افراد برای زنده ماندن شکار می نمایند و از گیاهان اطراف نیز استفاده می نمایند. به همین خاطر منابع متفاوتی از این مکان وجود خواهد داشت. سرزمین مقدس به طریقی طراحی شده که گویی افراد به آنجا تعلق دارند. انگار از ابتدا همانجا بوده و این مکان را ترک ننموده اند.

طراحی یک دنیای هدفمند

شما می توانید در دنیای فوربیدن وست ساعت ها بگردید. در این محیط به میزان زیادی محتوا وجود دارد تا شما خسته نشوید. با این حال این محتوا بیش از حد نیست تا شما را از داستان جدا نموده و یا از ماجراجویی خسته کند. طراح ارشد این دنیا در شرکت گوریلا گیمز به نام اسپن سون (Espen Sogn) می گوید:

یکی از دلایلی که این دنیا تا این حد هدفمند طراحی شده، همکاری زیاد بخش طراحی محیط با طراحان داستان است. همانطور که سرگروه بخش نویسندگان به نام آنی کیتاین (Annie Kitain) گفته:

برای مثال قبیله تناکث (Tenakth)؛ اعتقادات این افراد برگرفته از خرابه های موجود در فوربیدن وست است. برخلاف دیگر قبیله ها این افراد با سه گروه دیگر دشمن هستند. با اینحال میان آن ها تاریخی مشترک، مبارزات و اختلافاتی وجود دارد. اهمیت این ماجرا زمانی معین می گردد که همه این داستان ها در ساخت کاراکتری که ایلوی با آن روبرو می گردد، نقش دارد. اسپن سون در ادامه شرح داد:

در اصل هدف تیم سازنده این بوده که شخصیت های جانبی بازی ارتباط زیادی با محیط داشته باشند. به همین خاطر تیم طراحی دنیا با بخش های مختلف مثل داستان سرایی و طراحی مأموریت همکاری داشته تا برترین ارتباط میان دنیا و شخصیت های مختلف بازی وجود داشته باشد. کیتاین در ادامه شرح داد:

ارتباط میان رفتار کاراکترها

با وجود دنیایی به گستردگی فوربیدن وست، احتیاج بود که تیم سازنده بتوانند اعتباری که با هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) بدست آوردند را حفظ نمایند. به همین خاطر در این بازی سیستم جمعیت (Crowd System) وجود دارد. به این معنا که افرادی که دشمن شما نیستند با یکدیگر ارتباط داشته و با یکدیگر صحبت خواهند کرد. همینطور اینکه در بازی سیستم اخلاف نیز وجود دارد. به این معنا که هر فرد شخصیت منحصر به فرد خود را داشته و رفتاری متفاوت نسبت به دیگران خواهد داشت.

سون در این مورد گفت:

حضور در چِین اسکریپ

اولین محلی که ایلوی در سفر خود با آن روبرو خواهد شد؛ چین اسکریپ (Chainscrape) است. این محل یکی از منطقه ها تحت نظر گروه اسرام است که در مرز واقع شده است. این مکان میزان زیادی منابع طبیعی و فرصت برای ماجراجویی در اختیار شما خواهد گذاشت. افراد به دلایل متفاوتی در اینجا حاضر می شوند؛ بعضی احتیاج دارند تا میزانی شارد (Shard ارز رایج درون بازی) بدست بیاورند. بعضی رویای خود را دنبال نموده و حتی بعضی تنها به خاطر ماجراجویی در این مکان حضور دارند. در چین اسکریپ یک میکده وجود دارد که در آن ایلوی با تعدادی کرکتر جالب روبرو خواهد شد.

اسپن سون در خصوص این دنیا می گوید:

محل های سکونت در فوربیدن وست

دنیای بازی فوربیدن وست تنها از نظر بصری با جزئیات نیست. بلکه این دنیا پر از چالش های مختلف است. ایلوی به محل های سکونت رفته تا بتواند خود را تجهیز نموده و با دیگران ارتباط برقرار کند. پیشرفت، توانایی های مختلف، ارتقاء ها و ابزار مختلف از موارد دیگر در زیست بوم گسترده بازی فوربیدن وست هستند.

استیون لامپکین (Steven Lumpkin) طراح ارشد در استودیو گوریلا گیمز می گوید:

قلب تپنده دنیای فوربیدن وست سکونتگاه ها (Settlements) هستند. این مکان ها دارای اسلحه، پوشش و حتی مواردی برای ارتقاء ابزار ایلوی هستند. مانند فاکتورهای دیگر بازی، فاکتور اصلی در سکونتگاه ها پویا بودن دنیا است. شما در این مکان ها چالش های مختلف را پیدا خواهید کرد. در سکونتگاه ها سه نوع تاجر وجود دارد:

  1. دوزندگان (Stitchers): این افراد مسئول فروش لباس و پوشش های مختلف به ایلوی هستند.
  2. شکارچیان (Hunters): اگر احتیاج به اسلحه دارید باید این فروشنده ها مراجعه کنید.
  3. متخصصان گیاهی (Herbalists): این افراد به ایلوی محلول های مختلف برای ارتقاء بعضی قابلیت های او می فروشند.
  4. آشپزان (Cooks): این افراد با پخت غذای مناسب به ایلوی یاری خواهد نمود تا خود را بهبود بخشد و بعضی توانایی های او نیز بهتر بگردد.

گروه داستان سرایی نیز اهمیت زیادی به تاجران داده است. به همین خاطر هر تاجر با محیط اطراف خود تناسب دارد. برای مثال یک شکارچی از دسته اوسرام سلاح هایی را می سازد که برای شکار مناسب است. برخلاف آن یک شکارچی در گروه تناکث اسلحه ای را می سازد که برای مبارزه با دشمنان مناسب است. سرگروه نویسندگان در خصوص تناسب تاجران با سکونتگاه ها گفت:

شخصی سازی کنید تا دوام بیاورید

سلاح ها و لباس های موجود در بازی از گذشته نیز کاربردی تر هستند. سلاح ها دارای نکات مثبتی هستند که باعث می گردد بسیار تخصصی بشوند. همین طور اینکه ایلوی می تواند تا 6 سلاح مختلف را با خود حمل کند.

پوشش ها به طور کلی محافظت خاصی از ایلوی در برابر ضربات وارده نمی کند. ولی در کنار این موارد توانایی های خاصی ایلوی وجود دارند. شما می توانید آن ها را در نمودار درختی توانایی ایلوی پیدا کنید. اگر شما پوششی را پیدا کنید که بتواند توانایی خاصی را ارتقاء دهد، ایلوی به شدت قدرتمند خواهد شد. نکته مثبت هم اینجاست که شما هرگاه که بخواهید می توانید اسلحه یا لباس خود را عوض کنید.

الگوی اصلی برای ساخت لباس ها و سلاح های مختلف ایلوی، داستان و فرهنگ محیطی است که در آن واقع شده است. پوشش هر قبیله با دیگری متفاوت بوده و براساس منابعی است که به آن دسترس داشته است. برای مثال قبیله نورا علاقه شدیدی به تیر اندازی از دور داشته به همین خاطر تیر و کمان سلاح اصلی آن است. قبیله اوسرام به صورت تن به تن مبارزه نموده پس سلاح اصلی آن ها چکش خواهد بود.

هر قبیله نسبت به سبک زندگی و مبارزه خود ابزار و وسیله خواهد داشت. ایلوی می تواند با توجه به این موارد، یک سلاح را خریداری کند و از آن در مقابله با دشمنان بهره ببرد.

یکی از مواردی که در تریلر گیم پلی بازی به نمایش در آمد حضور میزکار (Workbench) در بازی است. ایلوی می تواند چیزهایی که از ربات ها بدست آورده را با یکدیگر ترکیب نموده و ابزار قدرتمند برای خود بسازد. حتی می تواند در میزکار پوشش یا وسایل خود را ارتقاء دهد. کاربر باید دقت کند که هر ربات چه مورد خاصی دارد. برای مثال بعضی شاخ دارند یا بعضی دُم خاصی دارند. با توجه به این موارد خاص ایلوی باید قبل از اینکه این موجودات را از بین ببرد، موارد ارزشمند را از آن جدا کند.

مهم نیست که چه چیزی در دنیای فوربیدن وست پیدا نموده باشید، همه موارد موجود در جایی به کار شما خواهند آمد. دقت کنید که ارتقاهای پیشرفته تر احتیاجمند وسایل خاص هستند. شما این ابزار و وسایل خاص را نمی توانید در هر موجودی پیدا کنید و باید در پی ربات یا حیوان خاصی برای یافتن آن بگردید. لامپکین در این مورد شرح داد:

یک دنیای زیبا، گسترده و البته پرمحتوا

ساخت یک دنیا باز مملوء از فرهنگ، فرصت و ماجراجویی اصلاً راحت نیست. ایجاد تعادل میان پیشرفت شخصیت و بازی از چالش هایی بود که تیم سازنده توانست از پس آن بربیاید. آنی کیتاین درباره این مورد گفت:

بازی هورایزن فوربیدن وست دنباله ای برای زیرو داون است. زیرو داون دارای کمبودهایی بود که باعث می شد از سبک دنیا باز دور باشد. حال فوربیدن وست با دنیای بسیار پویا دقیقاً چیزی را به کاربر ارائه خواهد داد که از یک بازی دنیا باز انتظار دارد.

این بازی 29 بهمن (18 فوریه) برای کنسول های پلی استیشن 4 و 5 عرضه خواهد شد.

منبع: Blog.Playstation.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست؛ کوشش برای ساخت جهانی زنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دنیای بازی هورایزن فوربیدن وست؛ کوشش برای ساخت جهانی زنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید