بزرگ ترین موتور هواپیما ساخته شد
به گزارش وبلاگ آقای رضایی، شرکت رولزرویس، ساخت نخستین موتور بزرگ خود با نام UltraFan را به خاتمه رسانده است. به گفته این شرکت، این موتور در دهه 2030 به هواپیماهای مسافربری اضافه می گردد تا فصل جدیدی در سوخت پاک، در حمل ونقل هوایی رقم بخورد. با خاتمه ساخت اولترا فن، آزمایش های آن با انتظار جهش 25درصدی در کارایی شروع خواهد شد.
به گزارش وبلاگ آقای رضایی و به نقل از وب سایت نیواطلس، هواپیماهای مسافربری، همچنان به سوزاندن سوخت های غیر محیط زیستی هیدروکربنی ادامه خواهند داد. هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند هواپیماهایی با پروازهای طولانی مدت فعلی را حمایت کند. بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل بعدی UltraFan خود ادامه می دهد تا با مصرف انرژی کمتر از سوخت پاک و بدون کربن استفاده گردد.
این توربو فن غول پیکر از فنی با قطر 3.56متر بهره می برد که 5درصد از بزرگ ترین موتور هواپیمای کنونی جهان یعنی جنرال الکتریک GE9X که هم اکنون بزرگ ترین هواپیمای کلاس مسافربری محسوب می گردد، بزرگ تر است.
همین افزایش اندک قطر، محل چرخش فن را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
اولترافن از فرایند تازه فراوری کامپوزیت سه بعدی رولزرویس با کنترل ربات استفاده می نماید که می تواند اشکال پیچیده مورد احتیاج برای آیرودینامیک پره های فن را فراوری کند.
تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبه های جلویی تیغه هاست، اما بقیه از کامپوزیت کربن است. این باعث می گردد که بسیار سبک تر از فن های تمام تیتانیوم مورد استفاده در موتورهای کلاس ترنت رولزرویس باشد. اولترافن بعلاوه یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی راه اندازی می نماید؛ بنابراین می تواند با سرعت پایین تر اما بهینه تری کار کند. درحالی که کمپرسورها با سرعت بالاتر کار می نمایند.
- ببینید | فناوری فوق العاده ای که می تواند مانع از سقوط ایرباس 319 گردد
رولزرویس می گوید: این موتور بی نظیر، حدود یک چهارم، سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول ترنت خود مصرف می نماید و باعث می گردد کارکرد آنها مقرون به صرفه تر، برد طولانی تر و برای محیط زیست بهتر باشد. آنها بعلاوه انتشارهای NOx را به طور مؤثرتری دریافت و به این ترتیب انتشار ذرات را به طور کلی حذف می نمایند.
منبع: همشهری آنلاین